» » Innovatie is dood! Lang leve de Innovatie!

Innovatie is dood! Lang leve de Innovatie!

We gebruiken dat I-woord zo vaak (voor R&D, voor technologische innovatie, voor innovatie van bedrijfsprocessen, voor innovatie van bedrijfsmodellen en verdienmodellen, voor productinnovatie) dat de kern van de betekenis van dat woord op z’n minst …. wazig is geworden. Om nu de betekenis van dat woord te bespreken lijkt misschien een academische en semantische discussie, maar die devaluatie van ons kernbegrip heeft allerlei gevolgen voor innovatiestrategieën. Lees maar verder.

waarde van het begrip innovatie

In November vorig jaar sprak Clayton Christensen op het Drucker Forum over ditzelfde verschijnsel. Hij wees op het het belang van een fijnmaziger definitie van innovatie. Christen sprak over de belangrijke verschullen tussen enerzijds incrementele innovatie, duurzame innovatie en efficiency innovatie en anderzijds innovatie gericht op groei. Hij pleet ervoor om het begrip “innovatie” keihard te koppelen aan en te reserveren voor één doel: groei.

Als een fabrikant van ski’s met een nieuw model komt, resulteert dat maar zelden in een grote omzetgroei. Dat nieuwe model vervangt een oud model en moet de bestaande omzet op peil houden. Als een aanbieder van zakelijke diensten haar dienstenaanbod verder verfijnt en optimaliseert en daar een nieuw label aan hangt, resulteert dat maar zelden in een grote omzetgroei. Als een grote keten van webshops de bestellingen nog dezelfde dag gaat leveren …. Enfin, u snapt ‘m nu wel. Maar als een bedrijf als Ziggo haar monteurs (die allemaal een technische achtergrond hebben, vaak bij klanten over de vloer komen en gewend zijn de Ziggo-producten en diensten in soms bizaare omgevingen aan de praat te krijgen ) ook klanten aan huis zou laten helpen met allerlei PC-vraagstukken, het oplossen van smarpthone en tabletvraagstukken aan huis, het instellen en installeren van allerlei ingewikkelde electrische en electronische apparatuur … dat zou zomaar een enorme groeimachine kunnen blijken te zijn. Zeker in de huidige vergrijzende Nederlandse markt.

Waarom is dat belangrijk? Omdat verschillende vormen van innovatie ook verschillende strategische en organisatorische gevolgen hebben. Ze hebben hun eigen sterke en zwakke punten maar vooral, verschillende vormen van innovatie vereisen verschillende manieren van werken.

“Benutten en Verbeteren” tegenover “Onderzoeken en Uitvinden”

Innovatieactiviteit vindt plaats in een uitermate breed spectrum. Dat spectrum looopt van het beter benutten en verbeteren van een succesvul en gevestigd bedrijven en bedrijfsmodellen tot het onderzoeken en uitvinden van potentiele nieuwe disruptieve bedrijven en bedrijfsmodellen.

De B&V-kant van het innovatiespectrum richt zich voornamelijk op activiteiten die efficientie of incrementele verandering veroorzaken zodat het bedrijf in stand wordt gehouden. De meeste bedrijven zien hier aardig goed in geworden. Bekende voorbeelden zijn bedrijfsprocesverbetertechnieken, kostenbesparingen, en het introduceren van nieuwe en “verbeterde” diensten en producten. Helaas is het onvoldoende om het daarbij te laten. Zoals V&D, Iimtech en andere recente voorbeelden ons laten zien.

De O&U-kant van het spectrum focust zich volledig op nieuwe waardeproposities, bedrijfsmodellen en andere vormen van grote groei. Hier vind je innovatieactiviteiten die wél tot spectaculaire nieuwe groei leiden. De gevestigde namen zijn en worden hier maar zelden goed in, omdat ze een totaal andere manier van werken vragen. De bedrijfscultuur, kennis en vaardigheden (voorál die van het senior management) en beloningssystematieken die prima functioneerden voor B&V leveren hier namelijk geen radicale ideeen op die zorgen voor grote en verse omzetgroei.

Volgende week meer!

Volgen Erwin Janszen:
Laatste berichten van

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *