Denken als een Designer

Wat is Design Thinking?

Design Thinking is o.a. bekend geworden door Tim Brown, CEO van het Amerikaanse ontwerpbureau IDEO. Hij is een gepassioneerd pleitbezorger van design thinking: een ontwerpmethodiek die zich kenmerkt door een holistische benadering.

Eén definitie van Design Thinking is deze:

'Een mens-gerichte innovatieaanpak die leunt op designtechnieken en - inzichten om de behoeften van mensen, de mogelijkheden van technologie en de eisen van bedrijven te integreren zodat dezen succesvoller kunnen zijn.'

Een andere uitleg van het begrip Design Thinking is:

'Een aanpak om problemen op te lossen waarbij managers de mindset en aanpak van ontwerpers toepassen bij het ontwikkelen van innovatieve producten, processen en bedrijfsmodellen om groei en innovatie te versnellen en om bedrijven onderscheidend te laten zijn in overvolle markten'.

Design Thinking bij Pelatis

Onder Design Thinking komen een aantal methoden, principes en technieken samen: Service Design, Ontwerpen voor emotie, Merkgericht innoveren, Creatief probleem oplossen, Product innovatie, Duurzaam ontwerpen, Overredend ontwerpen (Persuasive Design).

Maar ook modellen, begrippen en onderwerpen als: Business Model Canvas, Value Proposition Design, Solving Complex and Wicked Problems, Environment mapping, Stakeholder mapping, Horizontaal organiseren, Werken onder architectuur.

Bij Pelatis gebruiken we onze ervaring met al deze modellen en technieken om voor commerciele dienstverleners nieuwe business modellen en innovaties in dienstverlening te ontwerpen. Dat doen we samen met de multidisciplinaire teams van onze klanten én HUN klanten. Da's vrij uniek in Nederland.

design thinking uitleg